Compositum

4 Simon

Operatie grote schoonmaak mislukt

verkiezingenIk ben verdeeld gelukkig met de (voorlopige) uitslag van de tweede kamer verkiezingen 2010. Verdeeld ongelukkig, zou ik net zo goed kunnen zeggen. Op een grote schoonmaak hoef ik niet te rekenen, maar het had erger gekund.

De SP verliest, maar niet zo drastisch als de peilingen voorzagen. Met dank aan Roemer, veronderstel ik. Pechtold wint fiks, al begrijp ik niet waarom. Femke haalt enkele stemmen binnen, die ik haar beslist niet had toegewenst. Rouvoet verliest een zetel. Wilders is de grote winnaar. Rutte gaat vermoedelijk de grootste partij aanvoeren. Job volgt in zijn kielzog. De partij voor de dieren wordt afgestraft. De SGP blijft (goddank) een onbeduidende partij. Balkenende is exit en Rita maakt zoals gewoonlijk niets waar.

Meerdere combinaties mogelijk. Een links kabinet lijkt niet waarschijnlijk, een 4-partijen coalitie des te meer. Het zal nog wel enige tijd duren voordat hierover definitief beslist wordt. Ik ben benieuwd wie als formateur wordt voorgedragen. Lastige klus, dunkt me.

In de stemlokalen verliep niet alles even netjes. Stembussen puilden uit, er werd gesjoemeld, stemmen moesten worden hergeteld. In Rotterdam waren hier en daar zelfs de stembiljetten op. Wat een farce. Krijgen deze mensen nog een herkansing? En hoe fair is dit als je bedenkt dat met voorkennis zo’n stem bepalend kan zijn, zeker wanneer sprake is van een nek-aan-nekrace tussen twee partijen? De term “bananenrepubliek” is niet van toepassing, maar een en ander zou in Nederland toch beter geregeld moeten zijn.

Hoe het ook zij, ik heb vandaag mijn stem uitgebracht, waarmee ik de komende vier jaar het recht heb om te pruttelen. Ik hoop maar dat het niet nodig zal zijn. Eerst eens afwachten of het kabinet vier jaar weet stand te houden. Redelijke kans, nu Balkenende heeft aangegeven af te treden.

Plaats een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 9 juni 2010 door in Persoonlijk.

Archief

Blog statistieken

  • 9.733 hits

Laat je e-mail adres achter om Compositum te volgen

Voeg je bij 7 andere abonnees